Ja optiek Nederland! Maak je borst maar nat! Er is een nieuwe speler op de markt die zelfs klootzakken brillenmaker Mark de Lange van Aars&Tate in zijn broek laat plassen! Met dezelfde arrogante en narcistische houding, dat alle opticiens hongerige geldwolven zijn die de prijs kunstmatig hoog houden door zogenaamd opleidingen te verbinden aan hun beroep, probeert deze cijferneuker de wereld te verbeteren met goedkope brillen en de illusie voor het steunen van een goed doel.

Op mijn Facebook werd er door een soort van pennenlikker een bericht geplaatst met de boodschap dat een bril niet meer dan €9,99 mocht kosten omdat wij opticiens gewoon oplichters zijn. Ik ben het er aan de ene kant wel, en niet mee eens. Laat mij kort uitleggen waarom ik enigszins best wel een sympathie voor deze strijder van betaalbaar zicht heb.

Ergens kan ik het wel begrijpen. Overal zie je merkbril gratis hier, 79 euro compleet daar, 3 brillen voor de prijs van 1. Als je als bedrijf zo’n actie kan rechtvaardigen met hoogwaardige producten, houd je het nog geen jaar vol als opticien. Er moet natuurlijk wel een bepaalde winst achter zitten om je reclame, ongeschoold personeel en vriendjespolitiek te bekostigen.

Aap op computerDus laten we alle factoren het zelfde in een winkel waar ze toevallig ook brillen verkopen. Dan laten we ongeschoold personeel met digitale refractie apparatuur werken. Een redelijk geautomatiseerde slijpstraat neerzetten waar je zelfs een aap op knopjes kan drukken om een glas in een bepaalde vorm te krijgen. Overigens hoeft het winkel personeel niet anders opgeleid te zijn dan dat van de Zeeman. Dit alles bij elkaar maakt het inderdaad dat iemand zonder verstand van brillen alles eens bij elkaar op telt, er een normale marge op los laat en roept dat €9,99 voor een bril met glazen een mooie prijs is. Volkomen terecht! Als ik kutzooi zou verkopen zonder ook maar enig emotie bij mijn product te hoeven tonen, zou ik het er ook voor deze prijs verkopen.

Met die gedachte en die instelling begrijp ik volkomen dat je een grote schop tegen de optiekmarkt wil geven. Maar kom niet bij mij aan dat een Samsung S6 en Eyenetra software een perfecte oogmeting kan doen, dat er geen verschil zit in een voorraadglas van de ENOT en een Impression Mono van Rodenstock, dat je multifocaal kan maken zonder er enig verstand te hebben van convergentie, accommodatie, inclinatie, curve en hoornvliesafstand. In mijn ogen ben je dan een eikel die gewoon maar wat roept. Ik veroordeel niet het product. Ieder zijn ding natuurlijk. Maar ik veroordeel de houding waarop vakmanschap afschildert wordt als oplichterij. En dat kunnen hopelijk zelfs mijn vrienden van grootwinkelbedrijven beamen.

Gemiddeld gezien ben ik blij met de komst van een winkel met deze instelling. Des te meer valt dan op wanneer je als opticien je vak serieus en met passie uit voert. Tot mijn verbazing ben ik wel (onofficieel) uitgenodigd om te komen kijken bij de opening van de winkel die voor deze aardverschuiving moet gaan zorgen. Eerlijk gezegd wil ik dan wel eens zien of ik als brillenliefhebber daar mijn hart op kan halen of in tranen uit barst van de ellendige brillen die ze hebben. Als de brillen van dezelfde China meuk kwaliteit zijn als Sweex zijn elektronica maakte, zal ook dit faillissement niet lang op zich laten wachten.

Steven Ziet,
De muur met kleuren verslonden worden door krakeling kruimels op dansende woorden van vrouwen met jarretels.

PS: Een collega optieker Ferdinand (een van de weinige opticiens bij een keten of waar ik een soortgelijke filosofie deel) schreef een stukje over passie. Man, man, man…  Wat doe je er nog! 😉

Comments

comments