Allereerst wil ik weer even melden dat ik nog steeds leef. De vete met de NUVO heeft mij in laten zien dat een kleine ‘cooldown’ periode nodig was om mijn bloeddruk wat te laten dalen. Gelukkig zijn er in de tussentijd genoeg leuke dingen gebeurd die mijn opticienshart sneller heeft laten slaan van vreugde! Laten we even de hoogtepunten van afgelopen periode op een rijtje zetten…

Optitrade Essilor Golf Trophy

Dat is toch leuk! Lekker een beetje tegen een balletje slaan met je beste vrienden van Essilor en Optitrade! Golf is natuurlijk een sport waar wij opticiens helemaal weg van zijn. Een elite sport waar ondernemers meer dan genoeg tijd voor horen te hebben om in hun vrije tijd te netwerken, kontjes te kussen en schandalige illuminatie samenzweringen te bedenken. Dus mocht je al weten dat je belangrijk bent en je makkelijk te beïnvloeden bent door beursgenoteerde bedrijven met een monopolie positie, is dit echt een evenement voor jou. Ik weet in ieder geval wat mijn handycap is deze dag…. Gebrek aan empathie!

3i betaalt 200 miljoen euro voor Hans Anders

Okee… Lekker boeiend zou ik zeggen. Het is het jaar van de overnames, fusies, beledigingen en verkeerde personen op bestuursfuncties. Hans Anders heeft zich dit jaar redelijk rustig gehouden als het gaat om deze knallende ruzies in onze branche. Ow… sorry… Ze hadden zich nergens mee te bemoeien omdat ze overal buiten vallen. Ongetwijfeld gaan we meer horen van deze Low-Budget koningen. Basic-Fit en Action waren al eerder prooi geworden van de 3i investering. Nu is het tijd om Hans wederom anders op de kaart te zetten. Voor je het weet kun je goedkoop sportend de aanbiedingen van de Action bekijken met een bril die je in een van deze 2 winkels ook nog kunt aanmeten.

Prijsverlaging Specsavers

Huh? Wat de fack zeg! Nu stap ik het even niet meer hoor. Eerst verdedigt Remko Berkel (tevens bestuurslid bij de NUVO) dat de prijzen goed zijn, marges kloppen en dat particuliere opticiens onnodig brillen te duur maken… Blijkt dus even dat Specsavers heel de boel heeft lopen bedonderen! Want het kan dus NOG GOEDKOPER!! Ik denk dat zelfs Leon Planken stijl achterover slaat van deze actie. Ik kan alleen maar zeggen: Goed bezig! Eerst een rel veroorzaken, marges onder druk zetten door valse beschuldigingen te uitten in bepaalde krantjes, afgeven op bedrijven waar geen ‘opticiens’ in dienst zijn om de prijs van producten te rechtvaardigen… En dan vervolgens een bril aanbieden voor €19,-. Schiet mij maar in de feestverlichting…

Goed Gezien

Oorspronkelijk was het mijn bedoeling om te vertellen wat ik nou eigenlijk voor werk doe. Op die manier kon ik vertellen waar vakidioten in de optiek zich mee bezig hielden. Door de tijd heen ben ik wat afgedwaald en heb mij omringd met opticiens als volgers die het grotendeels niet met me eens zijn, een vurige haat hebben opgebouwd of rechtzaken tegen me willen beginnen. Harde realiteit is alleen dat deze stukjes voornamelijk door opticiens gelezen worden (vind ik zelf dan). Als we met zulke berichten consumenten willen bereiken, moet er een organisatie bij komen die de belangen van opticiens behartigd. Die weten hoe belangrijk het is om goede oogzorg en kwalitatieve producten te leveren. Dat zou een ideale instantie zijn die de verhalen van Ferdinand, Goed Gezien en heel soms Steven bij de consument op hun bord moet gooien.

Steven gaat weer verder waar hij gebleven is. Lees binnenkort over de Ladies Night die ik mocht organiseren, over de NUVO die naar mijn idee nog steeds geen concrete plannen kan presenteren, over de terugkeer van GIJS, mijn debuut op de radio als Steven Ziet en misschien wel een nieuw liedje over ons mooie vak als zelfstandige opticien.

Steven Ziet
De vrijheid van onderdrukking bij investeerders, winkels en opticiens. Uiteen getrokken verbanden die misleidend zijn voor consument en specialist, zodat niemand meer weet wie het bij het rechte eind heeft.

Comments

comments