Een licht bezorgde man stapt bij mij de winkel in en wil graag dat er even naar zijn ogen wordt gekeken omdat hij er sinds gisteren erg veel last van kreeg. Hij had tamelijk rode ogen en mijn eerste idee was dat deze man ongeveer een plantage op had moeten roken om er zo uit te zien. Verder leek hij me niet stoned maar vond ik het verstandig om even een controle uit te voeren. De man bleek geen klant te zijn bij ons en was door een keten (noem geen namen) naar onze winkel doorgestuurd omdat wij net iets gespecialiseerder zijn. (WTF? Zijn dit dezelfde mensen beweren specialisten te zijn?) Ik vertel dat dit €35,- euro kost en dan meten wij de sterkte en kunnen we een passend advies geven.

“Bij mijn opticien hoef ik nooit voor mijn controle te betalen!”

De reactie van de man was te verwachten natuurlijk maar ik had mijn antwoord al lang klaar.

 “Uw opticien stuurde u naar ons omdat ze niet “gespecialiseerd genoeg” zouden zijn. En daarom hoeft u daar geen 35 euro te betalen.”

Met een beetje mokken en tegenzin maakt bevestigd hij de afspraak en nemen we hem mee naar de meetruimte waar hij door een optometrist wordt gemeten. Een half uur later kom ik hem weer beneden tegen en vraag of alles goed is gegaan. Met de ongeloof in zijn stem vertelt hij dat hij niet wist dat er zo veel testjes en apparaten waren bij een opticien. Geen idee wat nou het probleem was. Dat zal wel het geheim van de meester zijn geweest. Het enige wat ik weet is dat hij 35 euro bij mij af heeft gerekend en met een goed gevoel naar huis is gegaan.

Een week later stapt er een bekend gezicht de winkel in. Nog steeds rode ogen maar dit keer heel anders qua houding. Hij was met zijn recept naar zijn eigen opticien winkel (waar ze ook brillen verkopen) gegaan om verhaal te halen waarom zij nooit hebben kunnen achterhalen dat hij ongeveer een sterkte van +1,50 heeft voor in de verte. De zaak sloeg de plank mis door tegen meneer te zeggen dat dit helemaal niet altijd tot klachten hoeft te leiden.

diardam-apk-keuringEn de vraag is nu, wat gaan we doen? Niet alleen bij deze meneer maar in het algemeen. Gaan we voor elke vorm van service betalen? Gaan we voor elke oogmeting, lenscontrole, neuspad, oortip, polijstbehandeling en apk gewoon geld rekenen? Zeg het maar! Gezond verstand zegt van wel, want dat moet overal natuurlijk. Die tandarts en automonteur werken echt niet voor niets aan je gebit en kapotte bumper. En ik krijg echt geen korting als ik elk half jaar op controle kom bij de tandarts.

Stel, we gaan voor ALLES rekenen. Elke oogmeting, lenscontrole, neuspad, oortip, polijstbehandeling en apk los afrekenen. Ben je dan echt jezelf aan het onderscheiden in je vakgebied of ben je dan bezig de waarde van expertise te verzilveren? En wie is uiteindelijk daar de dupe van? Ik vind het een lastig onderwerp. De voor-en-tegen’s zijn niet zo makkelijk tegen elkaar weg te strepen.

Ik denk zelf dat het voor een consument erg verwarrend is om een bepaalde constructie voor je winkel te maken met betrekking tot het betalen voor bepaalde diensten. Want je betaalt wel, of je betaalt niet. Meer smaken zijn er helaas niet. Een oogmeting reken je af als je het resultaat mee naar huis wil nemen of als je een volledig optometrisch onderzoek hebt laten doen. In alle andere gevallen betaal je niet. Lenzen het zelfde verhaal. Er zijn genoeg mensen die online hun lenzen bestellen (vaak maar een paar euro goedkoper) en die op controle komen. Die mensen betalen ook gewoon voor de dienst die wij leveren.

De man kwam later nog een keer terug in de winkel want het vertrouwen was gewonnen. Een toffe bril, een mooi glas en een paar koppen koffie maakte hem dan ook erg gelukkig. Ik kon het gewoon niet laten om te vragen of hij het vreemd vond om 35 euro af te rekenen voor de oogmeting. “Absoluut niet! Geen probleem” Voor wat wij hebben gedaan om hem een goed advies te geven, was dat het volledig waard.

En dat wou ik gewoon even horen.

Steven Ziet,
Een plot en een trilogie in het volgende deel.

Comments

comments