Het zijn roerige tijden voor opticiens. Ramkraken, overvallenvertrekkende winkelketens uit mijn favoriete clubje en het verdwijnen van de ZIENRS club. En als klap op de vuurpijl lees ik het volgende op de website van onze eigen branchevereniging….

“Commentaar leveren vanachter een toetsenbord op sociale media, dat kan iedereen. Maar voor wie écht vindt dat zijn brancheorganisatie dingen anders zou kunnen aanpakken (of ons wil vertellen wat we goed doen, kan ook), is dé gelegenheid om invloed uit te oefenen natuurlijk de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering.”

Ja de toon is gezet in de constiperende wereld van brillen. Laten we vooral geen commentaar leveren vanachter een toetsenbord. Want stel je voor dat we iets permanent op het wereldwijde web slingeren waar we later spijt van krijgen, onwaarheden ventileren en daarvoor aangeklaagd worden… Deze directe sneer van de vakvereniging was natuurlijk een beetje te verwachten. Want dit is het moment dat er actie ondernomen moet worden. Alle ogen zijn namelijk gericht op aankomende ledenvergadering 20 november. Alle problemen in de branche worden dan opgelost met diepgaande intellectuele betogen, overtuigende argumenten en snijdende vragen met betrekking op voornamelijk onderwerpen die op het Optiek Nederland forum op Facebook naar voren zijn gekomen.

Wat deze vergadering natuurlijk extra boeiend maakt is het vertrek van Grand Vision. Een actie die ik niet echt aan zag komen na het oeverloze gemekker over kwaliteit, certificering, service, kennis en vakmanschap. Waarom besluiten de aller grootste ketenbedrijven uit deze super coole hippe en assertieve branchevereniging te stappen? Hoe kan het nou dat een bedrijf met zelfrespect zich niet meer wil associëren met de vereniging die door het vuur wil gaan voor het voortbestaan van het vak?
Je kunt je natuurlijk afvragen waarom de Pearle en Eye Wish uit ons super strak georganiseerde clubje willen verlaten. Samen met Spekkie waren zij namelijk de bedrijven die überhaupt iets in de pap te brokkelen hadden in deze vereniging. Mocht de NUVO eindelijk eens werk willen maken van de titelbescherming is het wel nu! Na al de negatieve publiciteit, beschamende uitspraken van bestuursleden en falende TV optredens is dat namelijk het minste wat er moet gebeuren komend jaar! Maar als GV al een beetje in schat dat meer dan de helft van hun personeel niet in aanmerking komt voor een titel, kun je je maar beter terug trekken uit de race om je poepertje niet volledig te verbranden.

En geef GV eens ongelijk!

  • Ze hebben hun eigen opleidingsinstituut en dus helemaal niet afhankelijk zijn van scholen
  • Het NUVO keurmerk heeft toch al geen waarde waardoor ze makkelijk hun eigen sticker op de deur kunnen plakken
  • Ze hebben te maken met die lastige zelfstandige opticiens die overal op tegen zijn en roet in het eten gooien om over de wereld te heersen
  • De NUVO speelt nog steeds blauwhelm en wordt steeds verder onder druk gezet door de schietgrage zelfstandige opticiens waardoor de ketens niet hun eigen normen kunnen hanteren

Het is het voor dit bedrijf gewoon niet waard! En wees nou eens eerlijk… Zo denken veel zelfstandige ondernemers er ook over. Er zit namelijk geen vooruitgang in waar geen enkel bedrijf in de optiek van mee kan profiteren. Er moet iets veranderen komend jaar… En snel! Daarom wil ik nog een keer benadrukken dat de NUVO dit jaar voldoende tijd heeft gehad om veranderingen op de kaart te zetten en nu met concrete plannen moet komen voor komende jaren. Maarja… Wie gaat dat nu realiseren? Specsavers in het belang van groot winkelbedrijven? Ik denk dat er een grotere kans was op een succesvolle afloop met GV die nog wat noten op hun zang had met bijna 500 winkels in Nederland. Want voor wie er juichend en commentaar leverend achter hun toetsenbord heeft gezeten met dit nieuws, snapt niet helemaal het principe van een vakvereniging.

Een ander bijkomend probleem is nu dat Specsaver alleen op hun ivoren toren zit in het bestuur van onze eigen vereniging die we met pijn en moeite bij elkaar proberen te houden met beloftes beloftes en nog meer beloftes. Grote bedrijven zijn niet zo van de beloftes en ondernemen graag actie om er vervolgens zelf beter van te worden. Zodra Specsavers besluit om ook uit de NUVO te stappen, staan we voor een regelrecht organisatorisch dilemma. Het ideaalbeeld wat ZIENRS ooit voor ogen had, wordt op deze manier dan ineens werkelijkheid…

Mijn boodschap voor de NUVO is duidelijk en simpel. We hebben geen tijd meer om achterover te leunen en de puin van afgelopen jaren op te ruimen. Jullie hebben daar nu ruim een jaar de tijd voor gehad en daarom is het tijd voor actie!

  • Titelbescherming
  • Certificering
  • Een CAO
  • Een rede om lid te blijven

Dit zijn de punten die komend jaar aangepakt moeten worden. Juist nu er meer vrijheid is met het vertrek van GV, moet dat naar mijn idee een stuk makkelijker zijn. Ik ben benieuwd wat ze maandag te vertellen hebben op het moment van de waarheid. Wie gaat nou werkelijk aan het dode paard trekken? Want ik zit in de zaal met een toetsenbord om commentaar te geven…

Steven Ziet
Wassen neuzen…

Comments

comments