Vandaag gaan we terug naar de basis. Het is de dag van simpele dingen, de wind staat gunstig en de zon is niet te zien door de regen. Een lang gesprek over monturen en brillenglazen heeft mij laten beseffen dat het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Het is de kunst van de eenvoud wat mijn vak zo mooi maakt. Niet te verwarren met kwaliteit… Iets waar de meningen over verdeeld zijn. Mijn visie op brillen is in de basis hopelijk niet anders dan niet van mijn beroepsgenoten. Ik hoop dat elke andere opticien dezelfde mening deelt als het gaat over ons vak. Zwoegend en hersenkrakend winden we ons op over problemen en halen we alles uit de kast om de klant te laten zien/te overtuigen dat je een professional bent in je vakgebied.

En daar gaat het mis! Alle moeite en tijd die je in het bedenken van oplossingen stopt worden tot op zekere hoogte niet eens opgemerkt door de gemiddelde Nederlander. De ervaring en kennis van je vak wordt slechts nog door een handje vol liefhebbers van de bril gewaardeerd en erkend. Maar door de veranderende tijden wordt je zelfs door deze trouwe en belangrijkste groep op de proef gesteld…

Een aller mooist voorbeeld. Meneer Willemsen (fictieve naam, echt gebeurd)… 56 jaar, multifocale bril nodig, zeeeeeeeer prijsbewust en sceptisch over ALLES. Voorgeschiedenis laat blijken dat we al talloze keren nieuwe glazen, andere monturen en ani-allergie bewerkingen hebben gemaakt. Blijkt dat meneer gewoon baat heeft bij de beste glazen, goede ontspiegeling, extra dun en wil graag meekleurende glazen. Maar nu begint de schoonheid van het beroep. Meneer weet gewoon dat hij veeleisend is maar kan het niet laten om een opmerking te maken over de concurrent 40 meter verderop. Ik laat meneer zien dat er wel een aantal factoren mee spelen in het maken vaan een goeie bril. En misschien is dat nu net het verschil wat hunnie niet hebben 😉

Een goed montuur

statesman-blkHet belangrijkste doel is natuurlijk dat je goed met je bril kan kijken. Maar het montuur is ook van belang. Denk aan draagcomfort, praktische pasvorm, grootte van de glazen (voor multifocaal erg belangrijk) en het moet ook nog eens om aan te zien zijn. Bij die keuze kun je vaak de klant niet de vrije loop laten gaan. Als consument heb je geen idee van bepaalde gevolgen van een ‘niet echt zo heel erg goed passende’ bril. Zo moet je rekening houden met de afstand tussen de ogen, ruimte voor het leesdeel, afstand van de bril ten opzichte van de ogen, afpasbaarheid van de veren en/of neuspads. Dit zijn de kleine dingen waar de consument bijna nooit op let.

Oogmeting

Elke zelf respecterende opticien doet oogmetingen in de winkel. Doen ze dat niet, is het geen opticien maar kan het net zo goed een schoenenwinkel zijn. Laat op z’n minst iemand naar je ogen kijken die er voor geleerd heeft en die niet een cursus van een paar weken heeft gevolgd. Ik heb het geluk gehad om van optometristen de fijne kneepjes van een oogmeting te leren. Een stagebedrijf met als uitgangspunt optometrie is een drastische verrijking van je kennis als opticien. Er komt dus ook wel wat meer bij kijken dan alleen even de sterkte controleren. Hieronder zie je het verschil tussen een oogmeting en een oogmeting.

  1. Automatische refractie
  2. Ogdruk
  3. Sferische refractie
  4. Cilindrische refractie (voornamelijk KC-methode)
  5. Scheefstand (moet officieel wel maar wordt vaak niet gedaan)
  6. (Additie)

  1. Automatische refractie
    • Sferische en cilindrische sterkte overdag
    • Sferische en cilindrische sterkte ’s avonds
    • Corneatopografie
    • Accommodatievermogen
  2. Oogdruk
  3. Dikte hoornvlies
  4. Anamnese vragenlijst
  5. Afdekproef
  6. Spleetlamp onderzoek
    • Hoornvlies
    • Voorste oogkamer
    • Ooglens (voor staar)
    • Andere afwijkingen
  7. Sferische refractie
  8. Cilindrische refractie (zowel KC als nevel-methode)
  9. Scheefstand
  10. Samenwerking van de ogen
  11. Additie
  12. Nabij refractie
  13. Accommodatie/Convergentie verhouding

Glazen

Manufaktur RodenstockBierglazen, wijnglazen en brillenglazen. Allemaal glazen maar toch verschillen ze in zekere zin van elkaar. Enkelvoudige glazen (lezen en verte), bifocale glazen, multifocale glazen en speciale aangepaste glazen. Dit zijn de smaken die je bij een opticien kunt krijgen. Maar in die categorieën zijn er onderling wel een aantal verschillen. Zo is er in de beschermlaag en ontspiegeling een rijke variatie aan mogelijkheden. Van eenvoudige kras werende lagen tot extra geavanceerde Multi-Coated flexiebele beschermlaag + ontspiegeling.
De ontwikkeling van de helderheid en optisch zuiver gebied van zowel enkelvoudige en multifocale glazen is in de afgelopen jaren sterk verbeterd. Dit komt door de komt van het digitaliseren van het ontwikkelingsproces van de glazen. Er kan op deze manier meer rekening gehouden worden met o.a. de inclinatie, hoornvliesafstand en doorbuiging in combinatie van de sterkte, ACA verhouding en andere onderdelen vanuit de oogmeting. Er worden daarom ook steeds hogere eisen aan de inhoud van een oogmeting gesteld door de glasleverancier. Dit leidt tot een glas dat speciaal en individueel voor een klant wordt gemaakt met als uitgangspunt: ‘Niemand is het zelfde’.

Er ging wat tijd overheen voordat we meneer Willemsen weer in de winkel zagen. Ik dacht hem niet meer terug te zien omdat het winkeladvies erg moeizaam verlopen was. Maar daar was hij dan opeens toch weer! Zonder te twijfelen en in een paar minuten tijd waren we klaar en stond de bril in bestelling die we een aantal weken hiervoor al voor hem hadden uitgezocht.
“Nu ben ik benieuwd waarom u nu toch bij ons de bril heeft gekocht. Een aantal weken geleden vergeleek u ons nog met een Specs… Bepaalde keten hier vlakbij.” Iemand anders zou het een rotzorg zijn als een klant alsnog terug komt om een product aan te schaffen, maar dit geval was anders…

“Ik ga open kaart met u spelen. Toen ik vorige keer bij jullie de winkel uit liep, ben ik naar de concurrent gelopen aan de overkant. Daar zijn mijn ogen op laten meten en heb ik een bril uitgezocht.”
Ik voelde de bui al aankomen en hoopte dat hij niet met de bril kon kijken zodat ik kon zeggen: IK ZEI HET TOCH! Maar zijn werkelijke verhaal was zelfs nog beter.

“Toen ik bijna klaar was met de verkoop besefte ik me dat er nog wel het een en ander aan informatie ontbrak. Ik miste wel een aantal onderdelen in de oogmeting vergeleken met die van jullie. Verder heb ik een heel ander verhaal gehoord over multifocale glazen waardoor ik mijn twijfels kreeg. Daarom ben ik weer bij jullie binnen gestapt. Ik had het gewoon verkeerd toen ik jullie met de andere ketens vergeleek.”

Ik heb de man bedankt voor het vertrouwen en zijn eerlijkheid. In mijn beleving hebben we niets meer gedaan dan voor andere klanten. Maar als mensen uit zichzelf al het verschillen in expertise kunnen ontdekken aan de hand van de oogmeting en verkoopgesprek, hoeven we over het resultaat van de bril niet eens te beginnen. Want dat is een logisch vervolg van alle kennis, kwaliteit en vakmanschap.

 

Steven ziet,
Nog steeds niet het voordeel van een viltstift.

Comments

comments