Ik ga er toch even wat over zeggen. We hebben een half jaar geleden ons stuk gelachen om René Froger die zijn eigenwaarde uit een flatje op Rotterdam Zuid heeft gegooid met “De Eyelove Brillen reclame”. Mag hij natuurlijk lekker zelf weten. Bovendien hebben we hopelijk wel wat beters te doen dan BN’ers uitlachen wat ze allemaal wel niet voor geld willen doen.

Toen kreeg ik van mijn collega (het optiek forum heb ik alle hoop namelijk in verloren) een linkje over “ONRUST BIJ DE OPTICIENS”. Het eerste wat er door mijn hoofd ging… Ow fuck! Niet weer dat gezeik. Maar gelukkig zag ik een bekend gezicht toen ik even door het bericht heen scrolde. Het was de NUVO man himself: Bas! Als ware superheld neemt hij het wederom op voor de hele branche om een duidelijk signaal te geven aan de wereld dat je ogen HEEL… ERG… BELANGRIJK…. ZIJN!!! Niet te vergeten dat je er maar 2 van hebt net zoals nieren, testikels, handen, voeten… Nouja.. Je snapt me wel. Eindelijk een artikel waar 2 kanten van het verhaal worden uitgelicht.

Maar weer even terug naar Eyelove. Waarom de titel “Onrust bij opticiens”? En waarom hebben we nog steeds de behoefte om ons te moeten bewijzen tegenover een stel parfumverkoopsters terwijl wij weten van onszelf dat we beter zijn in het aanmeten van brillen? Naar mijn idee leggen we de nadruk op de verkeerde partij. Tuurlijk heeft de Eyelove een dikke portemonnee om ‘fake-nieuws’ te maken. Maar dat betekent niet dat wij er in mee moeten gaan?

Iedereen dacht het zelfde over Hans Anders en Specsavers Nederlandtoen die met goedkope zooi hun deel van de markt kwamen veroveren. Die zijn er ook nog steeds ondanks alle kritiek en tegengas van opticiens. Nu zit Specsavers zelfs in dezelfde club die Bas naar de voorgrond schuift om een NOG goedkopere brillenketen op de vingers te tikken! Weet je wat ik denk? Ik denk dat het geen zin heeft… Particuliere opticiens willen… en kunnen niet in dezelfde vijver vissen als Eyelove en Charlie Temple. Dat gaat gewoon niet! En als het je lukt om zo vreselijk goedkoop je product aan te bieden, is het de vraag of je het wel wil. Het is niet meer het gevecht om de bril, maar het stukje markt. Wij als opticiens met zelfrespect moeten accepteren dat Eyelove een winkel is die er op dit moment in de samenleving voor zorgt dat mensen goedkope brillen kunnen kopen. Net zoals HA en Spekkie dat 15 jaar geleden deden.

We kunnen hard roepen dat het niet goed is, dat het niet kan, dat het gevaarlijk kan zijn en dat we daardoor niet meer een winkel draaiende kunnen houden zijn allemaal smoesjes om te verbloemen dat we eigelijk niet zelfverzekerd (of goed genoeg) zijn om het verschil te maken met prijsvechters. En dan ben je naar mijn idee net zo kansloos als Topper Froger.

Comments

comments